Het antwoord op deze vraag is in principe eenvoudig: overal, tenzij het gebied op de hydrografische kaart is gemarkeerd als verboden toegang tijdens een bepaalde periode. Dit zijn de Artikel 2.5-gebieden (voorheen Artikel 20). En let op, deze gebieden wijzigen jaarlijks. Dus gebruik een recente zeekaart.
Soms lopen betonde geulen door een Artikel 2.5-gebied. Dan kunnen er beperkingen zijn aan de tijd dat je er mag varen, zoals bijvoorbeeld bij de Blauwe Balg. Ook deze informatie staat op de zeekaart.
Maar: Afhankelijk van de plaatselijke situatie kan een gebied tijdelijk worden afgesloten of eerder opengesteld worden dan op de zeekaart staat aangegeven volgens het principe 'afsluiten als het moet, openstellen als het kan'. Bijv. als op een plek na een overstroming niet langer wordt gebroed.
Op Nautin worden afsluitingen wekelijks bijgehouden. Kijk daarom voor de actuele situatie altijd op Nautin.nl
Overal waar je mag varen, mag je ook droogvallen. Let wel: er zijn geulen waar je alleen een paar uur rond hoogwater mag varen (zie Art. 2.5-gebieden). Daar mag je uiteraard niet droogvallen.
Op het Wad geldt een maximum snelheid van 20 kilometer per uur, uitgezonderd in de grote diepe geulen.
Bij slecht zicht op de Waddenzee geldt:
Ook als je een radarreflector hebt of een jachtradar en een radar-opleiding gelden bovenstaande regels.
In de Slenk (bij Terschelling) gelden sinds 2012 extra regels:
De regels voor de Duitse Wadden zijn april 2023 veranderd en een stuk strenger geworden.
De vaarregels voor het zuidwestelijke deel van het Duitse wad zijn samengevat in een kaart die je op nautin.nl vergroot kunt downloaden.
De kaart laat zien dat grote delen van de Waddenzee nu Algemene Beschermingsgebied (groen gearceerd) en Bijzondere Beschermingsgebied zijn (groene delen). Buiten deze gebieden gelden uitsluitend de algemene regels, zoals een maximale vaarsnelheid van 12 knopen.
De oude indeling met Zone I (stille zone) en Zone II (tussenzone) en aparte beschermingsgebieden voor zeehonden en vogels komt te vervallen. De nieuwe indeling maakt ca. 45% van de het Duitse wad tot Algemene Beschermingszone en ca. 24% tot Bijzondere Beschermingszone, waarin geen onderscheid meer wordt gemaakt in zeehonden of vogels. De consequentie is dat de Bijzondere Gebieden voor een langere periode in het jaar kunnen zijn afgesloten dan voorheen de afzonderlijke gebieden voor vogels en zeehonden, nu 15 april tot 1 oktober. De Bijzondere Beschermingszones zijn vergelijkbaar met onze art 2.5 beschermingsgebieden. Slechts ongeveer 30% van het Duitse wad is geen beschermd gebied.
Dit geldt (voor Nederlandse vaarders!) ook voor het vaarbewijs. Je hebt alleen een vaarbewijs nodig wanneer je boot langer is dan 15 meter of sneller kan varen dan 20 km/uur. Als je boot wel groter (of sneller) is, dan voldoet het Nederlands vaarbewijs.
In alle gevallen is het handig om een Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen (ICP) mee te nemen.
Dit certificaat is te bestellen bij het Watersportverbond.
Een andere eis is dat je dat je bijgewerkte digitale vaarkaarten hebt van de erkende uitgevers. Alleen voor wei onder de Duiste vlag vaart zijn ook bijgewerkte papieren kaarten verplicht. Toch is het ook verstandig om als Nederlander goede papierenkaarten achter de hand te hebben om discussie met gezagsdragers of verzekering voor te zijn.
De regels voor de natuurbeschermingsgebieden in een schemaatje.
Mag je hier... |
Bijzonder Schutzgebiet |
Algemein Schutzgebiet |
varen door bebakende geul | ja | ja |
Varen buiten bebakende geul | nee | ja, als er voldoende water is |
Ankeren | nee | ja, op aangewezen plaatsen (zie kaartjes) |
Droogvallen | nee | ja, in een cirkel van 250m van de boot |
Overnachten | nee | ja |
Vaarsnelheid op motor in bebakend vaarwater | max.12 knopen | max. 12 knopen |
Vaarsnelheid op motor buitengaats | max. 16 knopen | max.16 knopen |